[av_heading heading=’Václav Pavlečka: Mezi startupy mě přivedl A. C. Clarke’ tag=’h1′ style=’blockquote modern-quote modern-centered’ size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ padding=’10’ color=” custom_font=”][/av_heading]
[av_textblock size=” font_color=’custom’ color=’#000000′]
Autor: Mirek Čepický
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Začínal jako novinář, nakoukl do světa PR i reklamy, aby zakotvil u startupů s ambicí změnit svět. Zkušenosti sbíral mimo jiné v agentuře Leo Burnett, v Česku založil pobočku chicagského inovačního hubu Farmhouse, v New Yorku v roce 2013 spoluzaložil agenturu Kliché Killers. Od loňského roku se ale od reklamního světa odpoutal. Založil totiž venture fond a akcelerátor start-upů Air Ventures. O jeho plánech a cestě od novinařiny, přes reklamu až ke startupům jsem si povídal s Václavem Pavlečkou, CEO Air Ventures.
Co vás přivedlo od psaní až do světa technologií?
Když mi bylo asi deset, táta mi na čtení místo Foglara pořídil prvního A.C. Clarkea. Následovali Čapkové, Asimovové, Orwellové… Od té doby jsem miloval technologie. Snil jsem o životě na jiných planetách, o technologiích budoucnosti. Pořád jsem spravoval počítače sousedům, psal jsem o hardware… Solidně jsem si tak vydělával už asi od patnácti, čímž mi odpadly klasické brigády. Později, když jsem z novin přešel do světa PR a marketingu, mě nejvíc “brala” digitální média a technologie. Odtud byl už jen krůček ke startupům. Dá se říct, že to, co dělám dnes, je výsledek mé četby. Klika, že jsem nedostával knížky od Agathy Christie, to bych byl asi dnes detektiv, nebo aspoň kvalitní padouch.
Loni v květnu jste s Michalem Nýdrle spustili inkubátor a fond Air Ventures, v rámci kterého pomáháte startupům. Proč jste jeho spuštění oznámili z Ameriky?
Byli jsme v té době na výstavě v New Yorku (TechCrunch Disrupt) a chodit tam bez vizitek a webu by byl čirý turismus. Je pravda, že původně jsme chtěli ještě pár měsíců pracovat “potichu” a bez větší publicity. Když jsme ale do států přivezli několik našich projektů a služeb, ukázalo se, že je v nich velký potenciál. Konference v New Yorku byla zajímavá příležitost pobavit se s investory a potenciálními klienty.
Jaké to je, spustit fond z ciziny?
V dnešní době docela jednoduché. Záleží na tom, kde se chystáte působit. Jsou projekty, kterým pomáháme v Evropě, některé jsou na trhu v USA a další fungují jen na českém trhu. Samotný moment spuštění asi není úplně určující, ale pro nás to byla hezká symbolika.
Snažíte se tedy spíš z ciziny dobýt český trh nebo odsud další trhy?
Naše startupy mají ambice jít do světa a měnit ho. To “jen” v Česku nejde. Český trh je ale zajímavý v tom, že je částečně izolovaný, což je dáno jazykem, kulturou, povahou. Jsme takový ideální “playground”. Startupy i korporace často v Česku testují pilotní produkty a služby. Toho u některých projektů využíváme také.
Dá se ČR považovat za dobrou zemi pro startupy?
Zlepšujeme se. Přesto ve srovnání s Izraelem, Německem (speciálně Berlínem), Velkou Británií a dalšími zeměmi se teprve pomalu probouzíme ze zimního spánku. Třeba v Izraeli je úplně jiná mentalita. Začíná to výchovou, školstvím, podnikatelským prostředím, administrativní jednoduchostí… Přitom Česko je geograficky skvělý průsečík Evropy. Byl bych rád, kdybychom toho více využívali.
Pracujete v Air Ventures s vlastními nebo cizími penězi?
Fungujeme s vlastními i investorskými penězi. Jsme menší co do velikosti, ale zato jsme velmi flexibilní a jdeme do hloubky. Máme ambice do projektů mluvit, nastavovat jejich komunikaci, řešit podstatu a vývoj produktu. Využíváme přitom náš tým, kde nechybí specialisté na finance jako Martin Hanzlík, na rozvoj businessu jako Michal Nýdrle, spoluzakladatel Air Ventures, ale třeba i Boril Šopov, špičkový specialista na pokročilou datovou analytiku. Nebojím se pracovat s lidmi, kteří jsou lepší než já. Naopak. Chci hledat průsečíky talentů a těžit z nich.
K jakému typy firem a zaměření máte nejblíž?
Air Ventures stojí na třech nohách – adtech, smart cities a niche media. Nejsilnější je naše divize pro adtech, což je propojování reklamní a technologické branže. To je něco, čemu rozumíme.
Můžete uvést příklad?
Například naše divize Navidator, orientovaná na big data, je schopna retailerům nebo v segmentu ecommerce předpovídat potřeby klientů na základě jejich chování. Tyhle predikce se pak využívají pro zvýšení zisku. Dalším příkladem je služba Clever Monitor, chytré, hromadné doručování emailů pro korporace. Málo spamu, flexibilní služby i ceník, to je, co vyhrává klienty.
Reklamní maily lidi zrovna nemají moc rádi.
My v nich vidíme obří příležitost. Ještě stále se stává, že veganovi dojde v akční nabídce oblíbeného obchoďáku nabídka na čerstvé maso. Mužům chodí nabídky ženských produktů. Ženám obráceně. Hodně firem rozesílá příliš velké skupině lidí to samé. Naše vize je doručovat jen to, co přímo vás zajímá. To samozřejmě neplatí jen pro mailing, ale i pro komunikaci jako takovou. Clever Monitor například globálně obsluhuje newslettery pro BMW, NASA a řadu dalších.
Jak data o zákaznících využíváte, abyste poznali, co preferují?
Může to být kombinace různých zdrojů dat z konkrétního obchodu, platební brány, cookie z webu a znalost chování cílovky, třeba i toho, kdy je nejlepší informaci poslat. Chceme přispět k tomu, abychom svět očistili od záplavy reklamy a vytvořili raději skutečně personalizovanou a relevantní komunikaci.
Lidé už jsou reklamou a informacemi dost přehlceni. Jak je jde zaujmout?
Už od založení reklamní branže platí stále stejné zásady. Je potřeba být relevantní a kreativní. Takže to stále není jen o technologiích, ale i o zdravém selském rozumu, kreativcích, legraci, napětí… prostě o emocích.
Působil jste i na americkém reklamním trhu, v čem se nejvíc liší od toho českého?
Je větší. Je dynamičtější. Je náročnější. Ale je skvělá zkušenost vyrazit do Států s balíkem vizitek a prezentací, chodit od schůzky ke schůzce a skutečně urvat nějaký business. Pochopíte, že se musíte prezentovat úplně jinak. Musíte umět svůj životní příběh vměsnat do několika velmi zajímavých vět. Na druhou stranu v momentě, kdy se ukážou vaše kvality, začnou fungovat a reference a ty generují další práci… Což je asi stejné ve všech oborech, včetně inkubace startupů.
Investujete už do existujících firem nebo rozvíjíte nové od začátku?
Máme sestavenou hodnotící metodiku, ale kdybych to měl zjednodušit, chceme hlavně vidět skvělý team, nadšený, dravý a schopný. Dále jsme hladoví po reakci trhu. Adtechové produkty a služby bereme rovnou ke klientům a jsme schopni rychle vyhodnotit, jestli je nápad životaschopný. Řešíme samozřejmě také business model, škálovatelnost a řadu dalších elementů projektu.
Který z vašich startupů se zatím nejvíce povedl?
Jsme na trhu od května 2016, takže teprve běžíme zahřívací první kolečko. I přesto jsme hrdí na datové analytiky Navidator, kteří už mají pěknou kolekci klientů, mass mailing řešení Clever Monitor, časopis Soffa se silnou mezinárodní distribucí, úspěšnou konferenci Startup Summit. Vždycky odolávám potěšení mluvit i o dalších projektech, které teprve chystáme…
Na co z vašich aktuálních projektů nejvíc sázíte?
Projektů je celkem třináct. Ale jak už jsem říkal, o některých ještě nemůžeme mluvit úplně otevřene. Tak jen v náznacích… Chceme zlepšovat lidem život ve městě, umožnit jim upravovat chování na základě znečištění vzduchu v konkrétní ulici. Chceme poskytnout kvalitní pitnou vodu návštěvníkům i obyvatelům měst, aniž by všichni museli kupovat jednorázové PET láhve, které vyhazují. Naší ambicí je i pomáhat reklamnímu průmyslu k přechodu k relevantní i kreativní komunikaci.
Více informací najdete na www.airvcs.com
[/av_textblock]