Před dvěma lety odešel z korporace, aby dělal, co ho už dlouho lákalo ze všeho nejvíc. Stal se kapitánem na vlastní lodi. Ta kotví v Řecku, kam za ním celou sezónu jezdí posádky turistů. Na moři loni strávil přes 200 dní. Přes zimu brázdí kamionem Evropu, ale to bere jen čistě prakticky, radost mu to nedělá. Nejlíp je mu za kormidlem a pod plachtami. Po zázemí velké firmy se mu nestýská. „Dostávat pravidelně na účet slušnou výplatu je příjemné, ale ta svoboda za nějaké to riziko stojí,“ říká Jirka Houba.
Jaká pro tebe byla loňská sezóna v Řecku?
Skvělá. Naplul jsem od dubna do listopadu 4300NM, na moři strávil něco přes 200dní. Během sezóny se na palubě Viktorky vystřídalo zhruba 70 lidí. Nejmladší plavčici byly 4 roky a nejstarší dámě 74 let.
Bylo to lepší nebo horší než jsi čekal?
Já vlastně nic nečekal. Přesto jsem byl příjemně překvapený tím, jaké vlastně Řecko je. Za dva roky jsem tam strávil dohromady asi 15 měsíců, tak to už snad není pohled turisty. Ta země a hlavně její obyvatelé mě naprosto okouzlili. Občas slýchám, že Řekové jsou líní a podobné nesmysly. Nejsou líní, oni mají jenom jiný rytmus a hlavně otevřené srdce a náruč.
Co na minulé sezóně bylo nejlepší?
Nejlepší bylo to, že si ty plavby posádky užily a že se na Viktorku někteří vrací. Pokud by to měla být plavba, tak ta na podzim na Maltu. Sice jsme museli na začátku čelit nepřízni počasí, ale pak jsme ve dvou strávili tři dny na otevřeném moři a na tu Maltu dopluli.
Co naopak bylo nejhorší?
Nejhorší je odloučení od rodiny. I když se tváříš jako drsnej námořník, tak se ti prostě docela obyčejně stýská.
Nechybí ti kancelář a zázemí velké firmy?
Ani jedno mi nechybí. Samozřejmě, že dostávat pravidelně na účet slušnou výplatu je příjemné, ale ta svoboda za nějaké to riziko stojí. Občas přijdou chvilky, kdy mě napadne, jestli to bylo správné rozhodnutí. Třeba když věci nejdou tak, jak bych si přál, ale pak se podívám na tu nádheru kolem sebe a vím, že do kanceláře bych se už vrátit nechtěl.
Kolik máš teď lodí?
Loď mám jednu a to právě Viktorku v Řecku. Loď, se kterou jsem se plavil po Vltavě, Saharu (plachetnici Beluga), jsem prodal, protože vím, že bych se na ní určitě pár let nesvezl. Mohl jsem jí sice dát někam pod plachtu, ale dřevěné lodě, když o ně nepečuješ, hodně trpí. Takže jsem se rozhodl jí prodat.
První rozhovor s Jirkou, když měl svůj sen před sebou: Odešel z korporace, aby se stal kapitánem na vlastní lodi
Odešel z korporace, aby se stal kapitánem na vlastní lodi
S jakou lodí vyrazíš na příští sezónu?
Bude to opět s Viktorkou. Sice bych si uměl představit, že bych koupil nějakou větší loď, ale pokud se neobjeví nějaký mecenáš a nedá mi několik milionů, tak to na změnu nevypadá.
A s jakými plány? Co bude jiné oproti loňsku?
Plány ještě ladím. Zatím se rýsuje zahájení sezóny plavbou do Turecka. Tahle plavba je už obsazená, ale hned potom, někdy na začátku května se chystám nabídnout čtrnáctidenní plavbu po Kykladech (souostroví v Egejském moři). Během téhle plavby navštívíme tak patnáct ostrovů, včetně Santorini.
Jezdíš přes zimu do Řecka?
Nejezdím, protože jsem si na zimu našel práci. Teď jsem řidič z povolání. Mám v Řecku byt, ale přes zimu je prázdný.
Proč jsi se rozhodl pro řízení jako zimní práci?
Uvažoval jsem, že bych šel dělat třeba poslance, ale zrovna nebyly volby. Ne vážně, když hledáš práci na tři měsíce, tak si moc vybírat nemůžeš.
Jakým autem jezdíš?
Řídím nákladní do 7,5t. Za měsíc na trase ČR – Německo najezdím asi 16 000 kilometrů.
Vyrážíš sám nebo s parťákem?
Jezdíme ve dvou, jeden řídí, druhý odpočívá.
Jak tě to za volantem baví?
Baví mě plout na lodi, tohle je jen práce.
Má řízení něco společného s kormidlováním?
Když řídíš auto, tak je to něco jako povinnost, zatímco když kormidluješ loď, je to čistá radost.
Samotné Řecko je čirá radost, proto každému říkám, ať tam vyrazí. Nemusíte zrovna na loď, to je jen pro ty, co si chtějí dovolenou skutečně užít. Řecko je nádherná země, má hory, moře, ostrovy, ale hlavně je plná milých a přátelských lidí.
Jirkovo heslo je: Každý může plout 🙂
Spojit se s ním můžete přes jeho web, Instagram nebo Facebook.