Šéfová, která se ráda učí

[av_heading heading=’Šéfová, která se ráda učí’ tag=’h1′ style=’blockquote modern-quote modern-centered’ size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ padding=’10’ color=” custom_font=”][/av_heading]

[av_textblock size=” font_color=’custom’ color=’#000000′]

Autor: Mirek Čepický

[/av_textblock]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Přestože je mladá, udělala v kariéře už několik velkých změn. A nebála se některé obory naučit úplně od začátku. Může tak inspirovat lidi, kteří jsou dlouho v jednom oboru nebo jedné firmě, a přitom cítí, že by to chtělo změnu, ale nemohou se k ní rozhoupat. Simona Zábržová pracovala v reklamní agentuře, provozovala kamennou prodejnu v centru Prahy, rozjela IT firmu, pracovala v e-commerce a letos nastoupila jako ředitelka do společnosti Giftisimo, kterou donedávna ani neznala. Je to firma, která profesionálně balí dárky a má pobočky v různých obchodních domech v Čechách i na Slovensku. Start v této společnosti, kde je od února, byl pro ni zatím nejnáročnější. Převzala demotivovaný tým, hodně věcí se musela učit úplně od začátku. Přesto i po tři čtvrtě roce srší nadšením a optimismem. A vedle práce má energii i na rozvíjení skupiny, která si říká Holky z marketingu.

V kolika jsi začala pracovat?

V osmnácti, kdy jsem odjela jako au pair do Španělska. Neuměla jsem jazyk, který jsem se naučila až tam. Pak jsem jela do Ameriky, které jsem dala přednost před vysokou školou. To mi pomohlo k dobré angličtině. Po návratu jsem si v Praze našla práci v reklamní agentuře, kde jsem pracovala například pro značky Samsonite a Victorinox. Lákalo mě ale podnikání, takže jsem si otevřela vlastní butik s luxusním bulharským oblečením.

Jak se mu dařilo?

Nejdřív výborně, ale pak přišla krize a prodeje šly dolů. V té době jsem se seznámila s přítelem, který mě nalákal do oboru IT. Nejdřív jsem mu vůbec nerozuměla, ale postupně jsem se do toho dostala. To nejdůležitější jsem zvládla asi za půl roku. Začali jsme pro klienty dělat webové stránky na míru a zjistila jsem, že to jde mnohem líp než ten kamenný obchod s oblečením na Národní třídě. Takže jsem ho pustila a začala se věnovat IT naplno.

Co přesně jste nabízeli?

Vyvinuli jsme redakční systém, aby si lidé mohli webové stránky spravovat sami. To ocenily hlavně menší firmy. Realizovali jsme během šesti let weby asi pro sedm set klientů. Věnovala jsem se tomu aktivně, ale trh s webovými stránkami se postupně změnil. Firmu stále spoluvlastním a nyní se věnuje hlavně vývoji webových aplikací.

Co tě zlákalo pak?

Chtěla jsem se posunout více k online reklamě. Plynule jsem tedy přešla do e-commerce. Pracovala jsem ve společnosti Acomware, kde jsme měla šanci nakouknout do fungování velkých firem. Učila jsem se pracovat s daty a podílela jsem se na tvorbě marketingových strategiích. To mi dalo přehled o tom, jaké jsou v online světě možnosti. Pak přišla nabídka do Giftisimo. Když mě oslovili poprvé, ani jsem netušila, co je to za značku. Ale zalíbila se mi. Lákalo mě spojení potenciálu tohoto oboru s kreativní a designovou prací. A taky jsem si lidsky sedla s majitelem. To bylo pro moje rozhodnutí zásadní.

Simona Zábržová (vpravo) vybírá s kolegyní barvy na novou kolekci. Foto: archiv Simony Zábržové

V jaké fázi tehdy Giftisimo bylo?

Byla to málo známá značka, přestože už byla na trhu dlouho. Navíc tam byl demotivovaný tým asi šedesáti lidí. Poměrně rychle jsem zjistila, že je nutné přenastavit veškeré interní procesy včetně cenotvorby, firemní kultury, vztahů s dodavateli, motivace zaměstnanců nebo třeba optimalizaci skladových zásob. Líbilo se mi ale, že celý koncept vytváří návrat k emocím. Obalový průmysl je hmatatelný, designový, dá se pomocí něj vyjádřit spousta pocitů a v neposlední řadě je to velký business. Viděla jsem v tom potenciál. Neměli kvalitní webové stránky, neměli e-shop, spolupráci s firmami, vše bylo potřeba nastavit znovu. To mě lákalo.

Jaké bylo převzít firmu a začít jí šéfovat?

Byla to divočina. Hledala jsem nejdřív největší problémy a u těch začala.  Nejdřív jsme museli vyřešit otázku personálu a toho, jak firma interně funguje. Teprve pak jsme začali řešit další věci, jako třeba marketing nebo budování značky.

Pomohla mi předchozí zkušenost z podnikání. Všechno, co jsem do té doby dělala, teď využívám. Měla jsem nevýhodu, že jsem neznala obor. Musela jsem se všechno naučit za chodu, ale v tom mi pomohli sami zaměstnanci. Třeba prvních čtrnáct dní, kdy jsem balila na pobočkách, jsem se toho o provozu a balení naučila fakt hodně. Balení dárků mi moc nešlo a dodneška to moc neumím, nejsem tak zručná. Ale právě harmonie mezi mým vedením a obdivem vůči šikovnosti našich Gifti Ladies je přínosná pro obě strany. Myslím, že když firmu neznáš a máš ji řídit, tak je potřeba začít od základu a ke každé pozici přistupovat s pokorou. Zaměstnanci, brigádníci a zákazníci jsou dodnes mí největší učitelé.

Do čeho ses pustila nejdřív?

První bylo potřeba začít s personalistikou. Musela jsem obměnit velkou část týmu a rozpohybovat komunikaci uvnitř firmy. Založila jsem například facebookovou pracovní skupinu, kde jsem si prvních čtrnáct dní psala sama se sebou. Což bylo pekelně frustrující, ale stále jsem byla přesvědčená, že to má potenciál, že stačí lidi nadchnout a ukázat jim, že jejich názory jsou vítány.

Snažím se být často mezi zaměstnanci, vyptávám se jich na názory a poslouchám jejich návrhy ke zlepšení. Více se také vídáme osobně, týmy chodí na různé workshopy, máme manažerskou školu pro vedoucí poboček, trénujeme jak obchodní dovednosti, tak kreativní rozvoj. Díky tomu se od sebe celý tým navzájem hodně učí, radí si.

Za první půlrok se vše ve firmě podařilo stabilizovat. Zavedli jsme nový sortiment, podařilo se nám výrazně zvýšit obrat, navázat spolupráci s velkými značkami, motivovat tým, zavést moderní intranet na plánování směn a spustit e-shop.

Můžeš říct obrat nebo počet zákazníků?

Obrat v absolutních číslech si nechám pro sebe, meziročně ale rosteme o 33 procent a obsloužíme zhruba 150 tisíc zákazníků. Z toho 41 tisíc jsou kluboví zákazníci, kteří využívají naše služby i víckrát do roka.

eshopista
Simona Zábržová s majitelem Giftisima, Tomášem Lichtenbergem. Foto: archiv Simony Zábržové

Co si lidi nejčastěji nechávají zabalit?

Knížky, parfémy, telefony a hračky. Hodně oblíbené jsou dárkové koše s jídlem. Na Vánoce budeme třeba kompletně balit dárkové koše pro Wine Food Market. Ale balili jsme i živé cvrčky. Nebo věci, se kterými si lidé sami neumí poradit. Třeba dvoumetrové sáně nebo lyže. Hodně se také balí erotické zboží.

Jsi taky hodně aktivní ve skupině Holky z marketingu. Co tam děláš?

Skupinu založila Pavlína Louženská a já byla jedna z prvních, která se do ní přihlásila. Díky tomu, že mám dost kontaktů, se snažím domlouvat prohlídky v různých firmách. Líbí se mi smysl skupiny, řada Holek z marketingu se může naučit nové věci, navzájem se inspirovat, najít si práci, sdílet praktické tipy.  A to všechno zdarma. Tahle skupina mi jakoukoli mou aktivitu a snahu s nadšením vrací a to mě baví.
[/av_textblock]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *